חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מצלמות לרכב בבתי המשפט

האם בכלל חוקי לצלם מהרכב

נראה כי רק מעטים מאתנו לא שמעו על מצלמות הרכב שנמכרות היום כמעט בכל מקום. אך נראה גם כי לא כל אחד מאתנו יודע או מכיר פרטים שמתייחסים להיבטי החוקיים של צילום מתוך רכב נוסע. אחרי הכול, כולנו מעוניינים לא רק לתעד פרטי דרך שונים, חוויות נסיעה או דברים מעין אלו, אלא שמצלמת רכב היא דבר שמעניין אותנו גם בכל הקשור לעמידה על חפותנו מול גורמי האכיפה ורשויות החוק בישראל.

בראש ובראשונה חשוב לדעת שהגעה עם מידע ויזואלי לבית המשפט היא בעלת ערך רב הרבה יותר מכל חוות דעת או עדות מילולית. החוק אומר שצילום במצלמת רכב הוא חוקי בתנאי שהוא נעשה על דעתו של אחד מהצדדים שקשורים לאירוע (במקרה של הנהג, הרי שהוא צד רלוונטי). כך ניתן להוכיח בצורה קלה ומוצקה שהשוטר טעה בכך שעצר את הרכב וקבע כי הנהג עבר באור אדום, חצה פס הפרדה לבן וכד'.

מהיום כבר לא צריך להסתמך על עדות אישית

את המראות הלא נעימים של שוטר המעיד חד צדדית באולם בית המשפט לתעבורה מכירים לא מעט ישראלים. אין כוונה שהשוטר מנסה לשקר או להטעות את בית המשפט חלילה, אך מאחר וגם הוא בן אדם, הוא בהחלט יכול לטעות בהתרשמותו לגבי מה שקרה בשטח. היום כבר אפשר לראות כיצד לא רק בבית המשפט מודה השוטר בטעותו, אלא שגם ברגע ביצוע העבירה (שלא הייתה) מצלמת הדרך מוכיחה שהמקרה היה שונה ושעל השוטר להימנע מרשימת דו"ח.

בבתי המשפט לתעבורה בישראל אפשר לראות כיצד יותר ויותר נהגים מגיעים עם הוכחות שצולמו בווידיאו של מצלמת רכב ופוסלים את עדותו של השוטר. יפה לראות כיצד העולם מתקדם טכנולוגית ומקל מאוד על תיעוד שמהווה הוכחה רצינית. נשווה את זה לשופט במגרשי ספורט שניגש למוניטור של רשת הטלוויזיה שמצלמת את המשחק כדי לבדוק האם הכדור עבר את קו השער או האם הכדור נזרק לסל לפני שריקת הסיום.

הדברים שיש להקפיד עליהם

יש להבין שעל מנת להציג לבית המשפט תיעוד קביל יש לבצע מספר דברים שבלעדיהם לא תהיה למצלמה כל תרומה. בראש ובראשונה יש להתקין את המצלמה במקום נכון, כשגם חשוב מאוד לרכוש מצלמה איכותית שתציג בבהירות את המצב הרלוונטי. גם היכרות מעמיקה יותר עם המצלמה יכולה לעזור משום שהנהג יודע בדיוק כיצד לתפעל אותה ולהפיק ממנה את מרב התיעוד בזכות פונקציות חכמות שתורמות לתמונה ברורה.

לגבי חוקיותו של קובץ המגיע מכל מצלמת דרך רצינית, הרי שכאן יש לשים לב לנושא עריכת הסרטון שצולם. עם חוקיותו של קובץ וידיאו מסוים אין כל בעיה מבחינה עקרונית, אך נשאלת השאלה מתי הקובץ קביל כראיה משפטית בעלת משקל אמיתי. בית המשפט אכן יכול לקבל את התיעוד כראיה ויקבע עבורה את משקלה בדיון, אך אם הסרטון נערך, הרי שהשופט יכול לחשוד במגמתיותו ובכך להפחית מאוד את האפקט שהוא היה אמור ליצור עבור הנהג הנאשם.

עדכון: כתבת המשך לגבי האם מצלמה לרכב יכולה לסייע מול האשמות בכביש